Characteristics of the ideal teacher: a perception of the undergraduate students in Accounting sciences of a community university in the state of Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.16930/2237-766220203001Keywords:
Ideal teacher, Graduation students, Accounting.Abstract
The present research aimed to analyze these characteristics of the ideal teacher in the perception of the selected population of a community university in the state of Santa Catarina. As methodology, this study is classified as quantitative in terms of its approach, descriptive as to the objective and, with regard to procedures, it has a collection survey. As a data collection instrument, a validated questionnaire has been employed and used by Guelfi, Tumelero, Antonelli and Voese (2018), containing 34 questions about which characteristics define an ideal teacher. The population of this research was of 138 students, enrolled in 2018/2, resulting in a sample of 102 respondents, which represents 73.91% of the population. The data have been tabulated in Microsoft Excel software and descriptive and univariate statistics has been employed as analysis techniques, by means of relative frequency, mean, standard deviation, correlation and T-test, calculated with the IBM SPSS Statistics 22 software. As main results, we found that the most relevant characteristics indicated by students were: showing knowledge of the subject theory they are teaching, showing knowledge about the practice of the subject they are teaching and showing how to make a connection between theory and practice. The less emphasized characteristics are related to attributes and showing physical beauty, neatness (well-dressed, combed hair, always neat) and presenting a pleasant tone of voice.References
Amaral, A. L. (2010, abril). Significados e Contradições nos processos de formação de professores. Anais do Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, Belo Horizonte, MG, Brasil, 15.
Andere, M. A., & Araujo, A. M. P. (2008). Aspectos da formação do professor de ensino superior de Ciências Contábeis: uma análise dos programas de pós-graduação. Revista Contabilidade & Finanças, 19(48), 91-102. DOI: https://doi.org/10.1590/S1519-70772008000300008
Araujo, A. M. P., Santana, A. L. A., & Ribeiro, E. M. S. (2009, junho). Fatores que afetam o processo de ensino no curso de Ciências Contábeis: Um estudo baseado na percepção dos professores. Anais do Congresso ANPCONT, São Paulo, SP, Brasil, 3.
Batista, A. B., Bruni, A. L., & Cruz, N. V. S. (2016, julho). Decifra-me ou devoro-te: Um estudo sobre os atributos do professor de Contabilidade no Estado da Bahia. Anais do Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, São Paulo, SP, Brasil, 16.
Beni, P. F., Breno, F. R., Villela, L. M., Esteves, R., Jones, G. D. C., & Forte, D. (2017). Processo de Ensino-Aprendizagem e a Interação de Professores e Alunos em um Curso de Graduação em Administração de Empresas. Administração: Ensino e Pesquisa, 18(2), 345-374. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2017.v18n2.565
Brait, L. F. R., Macedo, K. M. F., Silva, F. B., Silva, M. R., & Souza, A. L. R. (2010). A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. Itinerarius Reflectionis, 6(1), 1-15. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v6i1.40868
Celerino, S., & Pereira, W. F. C. (2008). Atributos e prática pedagógica do professor de contabilidade que possui êxito no ambiente universitário: Visão dos acadêmicos. Revista Brasileira de Contabilidade, 1(170), 64-77.
Cunha, A. C. (2010). Representação do “bom” professor: O “bom professor em geral e o “bom” professor de educação física em particular. Educação em revista, 11(2), 41-52. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2010.v11n2.2320
Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho discente no ENADE em cursos de Ciências Contábeis. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12620/1/DeterminantesDesempenhoDiscente.pdf
Gomes, M. E. M., Albuquerque, L. S., Carvalho, J. R. M. D., Santiago, J. S., Lucena, W. G. L., & Rêgo, T. D. F. (2009, novembro). Atributos e práticas pedagógicas do professor de contabilidade que possui êxito em sala de aula: Estudo da percepção discente em IES públicas. Anais do Encontro de Pesquisa em Administração e Contabilidade, Curitiba, PR, Brasil, 2.
Gradvohl, R. F., Lopes, F. P., & Costa, F. J. (2009, julho). O Perfil do Bom Professor de Contabilidade: Uma análise a partir da perspectiva de alunos de cursos de graduação. Anais do Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, São Paulo, SP, Brasil, 9.
Guelfi, B. F. C., Tumelero, R. C., Antonelli, R. A., & Voese, S. B. (2018). Ao mestre com carinho: O bom professor sob a ótica dos discentes de Ciências Contábeis da geração Y. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 12(1), 45-65.
Hair Júnior., J. F., Babin, B., Money, A., & Samouel, P. (2005). Fundamentos de Métodos de Pesquisa em Administração. Porto Alegre: Bookman.
Lima Filho, R. N., Bezerra, E. S., & Silva, T. B. J. (2016). Estilo de aprendizagem dos alunos do curso de Ciências Contábeis. Revista Gestão Universitária na América Latina, 9(2), 95-112. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n2p95
Magera, M., & Conceição, J. T. P. (2014). O professor universitário em sala de aula. Augusto Guzzo Revista Acadêmica, 1(14), 167-172. DOI: https://doi.org/10.22287/ag.v1i14.244
Marques, V. A., Oliveira, M. C., Nascimento, E. M., & Cunha, J. V. A. (2012). Atributos de um bom professor: Um estudo sobre a percepção dos alunos de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade e Controladoria, 4(2), 7-23.
Martins, Z. B. (2017). Determinantes do desempenho acadêmico: Um estudo com alunos de graduação em Administração e Ciências Contábeis. Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu, SC, Brasil. Recuperado de http://siaibib01.univali.br/vinculos/Zilton Bartolomeu Martins.pdf
Mazzioni, S. (2013). As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, 2(1), 93-109.
Miranda, G. J., Casa Nova, S. P. C., & Cornacchione Júnior, E. B. (2012). Os saberes dos professores-referência no ensino de contabilidade. Revista Contabilidade & Finanças, 23(59), 142-153. DOI: https://doi.org/10.1590/S1519-70772012000200006
Mitre, S. M., Batista, R. S., Mendonça, J. M. G., Pinto, N. M. D. M., Meirelles, C. D. A. B., Porto, C. P., Moreira, T., & Hoffmann, L. M. A. (2008). Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: Debates atuais. Ciência & saúde coletiva, 13, 2133-2144. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018
Nogueira, D. R., Casa Nova, S. P. C., & Carvalho, R. C. O. (2012). O bom professor na perspectiva da geração Y: Uma análise sob a percepção dos discentes de Ciências Contábeis. Enfoque: reflexão contábil, 31(3), 37-52. DOI: https://doi.org/10.4025/enfoque.v31i3.16895
Oro, I. M., Santana, A. G., & Rausch, R. B. (2013, novembro). Os saberes do “Bom Professor” de Ciências Contábeis na compreensão de acadêmicos da Geração Y. Anais do Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade, Brasília, DF, Brasil, 4.
Pavione, C. S. S. N., Avelino, B. C., & Souza Francisco, J. R. (2016). Fatores que influenciam o processo de ensino-aprendizagem sob a perspectiva de estudantes do curso de Ciências Contábeis: Análise em uma instituição de ensino superior de Minas Gerais. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 10(2), 196-219. DOI: https://doi.org/10.17524/repec.v10i2.1371
Silva, D. M. (2006). O Impacto dos estilos de aprendizagem no ensino de contabilidade na FEA-RP/USP. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96133/tde-24012007-152550/publico/DeniseMendesdaSilva.pdf
Tunes, E., Tacca, M. C. V. R., & Bartholo Júnior, R. S. (2005). O professor e o ato de ensinar. Cadernos de pesquisa, 35(126), 689-698. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300008
Winkler, I., Abreu, J. C. A., Morais, K. S., Silva, L. P., & Pinho, J. A. G. (2012). O processo ensino-aprendizagem em administração em condições de heterogeneidade: percepção de docentes e discentes. Administração: Ensino e Pesquisa, 13(1), 43-75. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2012.v13n1.98
Yonemoto, H. W. (2004). Proposta de integração entre ensino, aprendizagem, comunicação e virtualidade: Uma arquitetura de reestruturação para o ensino superior. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/87027/204098.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for articles published in this journal belongs to the author (s), with first publication rights assigned to Revista Catarinense da Ciência Contábil. Due to appearing in this publicly accessible journal, articles are free to use, with mandatory recognition of the original authorship and initial publication in this magazine and for educational and non-commercial applications. The magazine chose to use published works for non-commercial purposes, including the right to submit or work for publicly accessible databases. The content of published articles is the sole and exclusive responsibility of the authors. - The author (s) authorize (s) a publication of the article in the journal; - The author (s) guarantee (s) that a contribution is original and unpublished and that it is not being evaluated in another magazine (s); - A magazine is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, for the full responsibility of the author (s); - It is reserved to the editors or the right to make textual adjustments and to adjust the article to the publication rules.This work is licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.