Influence Factors in the Innovation Process Technology Based Companies - DOI: http://dx.doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v14n43p38-50

Authors

  • Aléssio Bessa Sarquis Unisul - Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Simone Sehnem Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Antônio César Costa Duarte Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Gérson Tontini Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Edson Roberto Scharf Universidade Regional de Blumenau (FURB)

DOI:

https://doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v14n43p38-50

Keywords:

Innovation, Innovation process, Influence factors, Technology-based companies.

Abstract

Innovation is a key strategy in technology-based industry, and the management process influenced by different factors of the internal and external environment of the organization. The present study investigates the influence of factors in the innovation process in technology-based companies in the Technological Pole of Florianópolis/SC. The primary data collection involved the application of quantitative research, no conclusive descriptive, in the form of survey, cross-sectional in 96 technology-based companies, through self-administered questionnaire and pre-tested. The results showed the following main influencing factors: availability of financial resources and external technology; support of government, development agencies and business associations; participation of customers and external experts (the external environment factors); existence of structured innovation process; availability of internal resources; organizational culture conducive to innovation (the internal environment factors).

Author Biographies

Aléssio Bessa Sarquis, Unisul - Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP) e professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Administração da Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Simone Sehnem, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutora em Administração e professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Administração da Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Antônio César Costa Duarte, Universidade do Sul de Santa Catarina

Mestre em Administração pela Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Gérson Tontini, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutor em Engenharia Mecânica e professor dos programas de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil.

Edson Roberto Scharf, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento na área de Marketing pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Administração da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil.

Published

2015-12-10

How to Cite

Sarquis, A. B., Sehnem, S., Duarte, A. C. C., Tontini, G., & Scharf, E. R. (2015). Influence Factors in the Innovation Process Technology Based Companies - DOI: http://dx.doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v14n43p38-50. Revista Catarinense Da Ciência Contábil, 14(43), p. 38–50. https://doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v14n43p38-50