Employability in the accounting sector, academic formation mode and gender: what is the relationship?
DOI:
https://doi.org/10.16930/2237-766220192847Keywords:
Employability, Academic training, Accounting Sciences, Genre, In-class teaching, Distance learning.Abstract
In this research, the relationship between the variables employability, academic training mode and gender was investigated in order to identify whether accounting professionals consider the educational background and the gender in their hiring decisions, also discussing their opinion with relation to the equivalence between courses taught in person and online. The data, collected from a sample of 188 owners of accounting organizations in four micro regions of the Triângulo Mineiro, revealed a profile of respondents, mostly male (70.7%), with a higher education level (67.7%) and mean age of 47 years. Professionals do not know or experienced the EaD (66.5%) prevail. In 16 organizations, there is no woman on the staff. The data analyzed through Descriptive Statistics, Frequency Analysis and t-Student Test confirmed that in hiring decision situations there is preference for candidates who have obtained their graduation through face-to-face teaching. It was found, on a scale of 0 to 10, that the highest recommendation average is for female candidates who have completed their degree in the face-to-face teaching modality (?=8.92). Therefore, the relationship between employability, used as a proxy for admission, academic training in face-to-face teaching, and the female gender in contractual preferences of accounting professionals was confirmed. The results also indicate that 58.51% of the sample investigated considers that the faculties and courses taught online are inferior to the presential ones.References
Adams, J. (2008). Understanding the factors limiting the acceptability of online courses and degrees. International Journal on E-Learning, 7(4), 573-587. Recuperado de http://pilotmedia.com/adams/xPDF/improve_onlinedegrees.pdf
Belloni, M. L. (2008). Educação a distância. Campinas: Autores Associados.
Boniatti, A. O., Velho, A. S., Pereira, A., Pereira, B. B., & Oliveira, S. M., (2014). A evolução da mulher no mercado contábil. Revista Gedecon-Gestão e Desenvolvimento em Contexto, 2(1), 19-27. Recuperado de revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/GEDECON/article/download/304/400
Brighenti, J., Jacomossi, F., & Silva, M. Z. (2015). Desigualdades de gênero na atuação de contadores e auditores no mercado de trabalho catarinense. Enfoque: Reflexão Contábil, 34(2), 109-122. Recuperado de http://ojs.uem.br/ojs/index.php/Enfoque/article/view/27807 DOI: https://doi.org/10.4025/enfoque.v34i2.27807
Carnevale, D. (2007). Employers often distrust online degrees. The Chronicle of Higher Education, 53(18). A28-A29. Recuperado de https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-41149118760&origin=inward&txGid=c4f48d0c0b96823b6115831c5cb67665
Carvalho, A. H. (2013). A evolução histórica da educação a distância no Brasil: avanços e retrocessos (Monografia). Recuperado de http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4653/1/MD_EDUMTE_II_2012_01.pdf
Carvalho, P. R. (2017). Trabalho criativo e qualificação profissional: um desafio. Revista Espaço Acadêmico, 196, 133-144. Recuperado de http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/34363/20619
Casa Nova, S. P. C. (2014). Gênero e contabilidade: a imagem profissional e a imagem do profissional. In R. F. L. Azevedo. O profissional da contabilidade: desenvolvimento de carreira, percepções e seu papel social. São Paulo: Editora Senac.
Casey, D. M. (2008). The historical development of distance education through technology. TechTrends, 52(2), 45-51. Recuperado de https://link-springer-com.ez34.periodicos.capes.gov.br/content/pdf/10.1007%2Fs11528-008-0135-z.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-008-0135-z
Conselho Federal de Contabilidade. Resolução CFC nº 1.372/11. (2011). Dispõe sobre o Registro Profissional dos contadores e técnicos em contabilidade. Recuperado de: http://www1.cfc.org.br/sisweb/SRE/docs/Res_1372.pdf.
Cordeiro, A., & Rausch, R. B. (2011). O processo de ensino na modalidade a distância: facilidades e dificuldades na percepção de discentes do curso de Ciências Contábeis. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 10(30), 43-60. Recuperado de http://revista.crcsc.org.br/index.php/CRCSC/article/view/1226/1162 DOI: https://doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v10n30p43-60
Costa, E. G. (2016). Tendências contemporâneas em educação superior a distância no mundo e no Brasil. Espacio Abierto, 25(3), 265-289. Recuperado de http://www.redalyc.org/jatsRepo/122/12249678020/12249678020_visor_jats.pdf
Costa, K. S., & Faria, G. G. (2008). EaD – sua origem histórica, evolução e atualidade brasileira face ao paradigma da educação presencial. Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, Santos, SP. Recuperado de http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/552008104927am.pdf
Costa, M. R. (2014). A formação profissional na educação superior: perfil de empregabilidade dos egressos de uma Universidade do Sul do Brasil. Reunião Científica da Região Sul - ANPED SUL, Florianópolis, SC. Recuperado de http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1320-0.pdf
Costa, V. M. F., Schaurich, A., Stefanan, A., Sales, E., & Richter, A. (2014). Educação a distância x educação presencial: como os alunos percebem as diferentes características. Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, Florianópolis, SC. Recuperado de http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-esud2014/files/pdf/126878.pdf
Crease, R., Pymm, B., & Hay, L. (2011). Bridging the gap - engaging distance education students in a virtual world. Ascilite Conference, Hobart Tasmânia, Austrália. Recuperado de http://www.ascilite.org/conferences/hobart11/downloads/papers/Crease-concise.pdf
Cunha, J. V. A., Cornachione Júnior, E. B., & Martins, G. A. (2010). Doutores em ciências contábeis: análise sob a óptica da teoria do capital humano. RAC, 14(3), 532-557. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rac/v14n3/v14n3a09.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552010000300009
Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. (2017). Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9057.htm
Grossman, A. M., & Johnson, L. R. (2017). How employers perceive online accounting education: Evidence from Kentucky. Journal of Accounting Education, 40, 19-31. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0748575116301804 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2017.06.002
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep. (2018). Sinopse estatística da educação superior 2017. Brasília: Inep. Recuperado de http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior
Jeancola, M. M. (2011). An investigation into the perception of online degrees earned as credentials for obtaining employment in public accounting firms. Tese de Doutorado. Recuperado de http://ufdc.ufl.edu/UFE0042715/00001
Kirkham, L. M., & Loft, A. (1993). Gender and the construction of the professional accountant. Accounting, Organizations and Society, 18(6), 507-558. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/036136829390002N DOI: https://doi.org/10.1016/0361-3682(93)90002-N
Kohlmeyer, J. M., Seese, L. P., & Sincich, T. (2011). Online versus traditional accounting degrees: perceptions of public accounting professionals. Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, 12, 139-165. Recuperado de https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/S1085-4622%282011%290000012009 DOI: https://doi.org/10.1108/S1085-4622(2011)0000012009
Madalozzo, R., Martins, S. R., & Shiratori, L. (2010). Participação no mercado de trabalho e no trabalho doméstico: homens e mulheres têm condições iguais? Estudos Feministas, 18(2), 547-566. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ref/v18n2/15.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2010000200015
Moreno, M. M., dos Santos, F. V., & dos Santos, C. B. (2015). O fortalecimento da mulher na área contábil: crescimento e valorização profissional. Estudos, 42(2), 201-210. Recuperado de http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/estudos/article/download/4018/2321
Mugnol, M. (2009). A educação a distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Revista Diálogo Educacional, 9(27), 335-349. Recuperado de http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=2738&dd99=view&dd98=pb DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v9i27.3589
Petry, J. F., Borges, G. R., & Domingues, M. J. C. S. (2014). Ensino a distância: um panorama da expansão na região Norte do Brasil. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 7(3), 2014. Recuperado de http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/EeN/article/view/2358/1958 DOI: https://doi.org/10.19177/reen.v7e32014114-138
Portaria nº 1.428, de 28 de dezembro de 2018. (2018). Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Diário Oficial da União, Brasília. Recuperado de http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=31/12/2018&jornal=515&pagina=59&totalArquivos=184
Raj, S., & Al-Alawneh, M. (2010). A perspective on online degrees vs. face-to-face in the academic field. Learning International Networks Consortium, Cambridge, Massachusetts. Recuperado de https://linc.mit.edu/linc2010/proceedings/session16Raj.pdf
Relação Anual de Informações Sociais (RAIS). (2018). Microdados. Recuperado de ftp://ftp.mtps.gov.br/pdet/microdados/RAIS/
Ronchi, S. H., & Reina, D. R. M. (2011). A educação a distância em contabilidade no Brasil: uma análise curricular. Congresso UFSC de Iniciação Científica em Contabilidade, Florianópolis, SC. Recuperado de http://dvl.ccn.ufsc.br/congresso/anais/4CCF/20101217095246.pdf
Sadik, A. (2016). Factors affecting the acceptability of online degrees: evidence from two Arab countries. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(12). Recuperado de http://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/6022/4202 DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v11i12.6022
Schultz, T. W. (1960). Capital formation by education. The Journal of Political Economy, 68(6), 571-583. DOI: https://doi.org/10.1086/258393
Seibold, K. N. (2007). Employers’ perceptions of online education. Tese de Doutorado. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.428.4318&rep=rep1&type=pdf
Silva, A. P., Lourtie, P., & Aires, L. (2013). Employability in online higher education: a case study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(1), 106-125. Recuperado de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1262 DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v14i1.1262
Silva, D. J. M., & Silva, M. A. (2018). Mulheres na contabilidade: os estereótipos socialmente construídos sobre a contadora. ASAA Journal, 11(1), 71-91. Recuperado de file:///C:/Users/user/Dropbox/Disserta%C3%A7%C3%A3o/SILVA%20E%20SILVA%202018.pdf
Tabatabaei, M., & Gardiner, A. (2012). Recruiters’ perceptions of information systems graduates with traditional and online education. Journal of Information Systems Education, 23(2), 133-142. Recuperado de http://jise.org/Volume23/23-2/pdf/Vol23-2pg133.pdf
Vieira, L. F. K, Souza, A. R. L., Behr, A., & Momo, F. S. (2016). EAD na contabilidade: uma análise de sua efetivação de uso no curso de ciências contábeis da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 9(2), 27-48. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2016v9n2p27 DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n2p27
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for articles published in this journal belongs to the author (s), with first publication rights assigned to Revista Catarinense da Ciência Contábil. Due to appearing in this publicly accessible journal, articles are free to use, with mandatory recognition of the original authorship and initial publication in this magazine and for educational and non-commercial applications. The magazine chose to use published works for non-commercial purposes, including the right to submit or work for publicly accessible databases. The content of published articles is the sole and exclusive responsibility of the authors. - The author (s) authorize (s) a publication of the article in the journal; - The author (s) guarantee (s) that a contribution is original and unpublished and that it is not being evaluated in another magazine (s); - A magazine is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, for the full responsibility of the author (s); - It is reserved to the editors or the right to make textual adjustments and to adjust the article to the publication rules.This work is licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.