Revolution or tax challenge? The impact of rota 2030 on the tax transformation of auto parts manufacturers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16930/2237-766220253537

Keywords:

Tax incentives, R&D, Tax accounting, Automotive sector, Taxation

Abstract

This article investigates whether participation in the Rota 2030 Mobility and Logistics Program results in materially relevant tax gains for auto parts manufacturers, taking as its object of study a company from the state of São Paulo taxed under the Actual Profit regime. The research question is: does the deduction of up to 30 percent on Research and Development (R&D) expenditures effectively reduce the Corporate Income Tax (IRPJ) and Social Contribution on Net Profit (CSLL) burden and improve the organization’s tax planning? To address this question, a single, exploratory, and quantitative case study was conducted. Internal documents (general ledgers, R&D reports, qualification forms) for fiscal year 2022 were analyzed in Excel and compared with the relevant legislation (Law 13,755/2018; Decree 9,557/2018). The tax calculation was performed with and without the incentive, measuring its impact on the tax base and on profitability indicators. The results show that an investment of BRL 9.41 million in R&D generated a tax deduction of BRL 2.82 million, saving BRL 0.96 million in IRPJ and CSLL, an effective reduction of 30 percent, and increasing the return on capital invested in innovation to 10.2 percent. The study highlights that such benefits depend on rigorous accounting control of projects, robust technical documentation, and alignment between the tax department and engineering teams, all of which are essential elements of structured tax planning. It is concluded that, when properly managed, Rota 2030 operates as both an instrument for fostering innovation and a mechanism for optimizing the tax burden in the auto parts sector, filling a gap in the literature by quantifying its practical effects.

References

Adriano, S. (2018). Manual dos pronunciamentos contábeis comentados. Atlas.

Araújo, R. A. M., Leite, K. K. M., & Leite Filho, P. A. M. (2019). Influência da condição financeira nas subvenções governamentais dos estados brasileiros em cenário de crise econômica. Enfoque: Reflexão Contábil, 38(3), 1–18. https://doi.org/doi:10.4025/enfoque.v38i3.43027

Almeida, C. M. D. S., & dos Santos, C. M. V. (2019). Incentivos fiscais: uma análise do ponto de vista bibliométrico. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, 9(2), 3–17. https://doi.org/10.18028/rgfc.v9i2.7024

Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores (ANFAVEA). (2021). Produção cai 31,6% em 2020 e recua 16 anos por conta da pandemia: ANFAVEA projeta recuperação de 25% em 2021. https://anfavea.com.br/docs/release_coletiva_08_01_2021.pdf

Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores (ANFAVEA). (2022). Coletiva de Imprensa: Fechamento 2022 e Projeções 2023. https://anfavea.com.br/site/wp-content/uploads/2023/01/APRESENTACAO- JANEIRO.pdf

Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores (ANFAVEA). (2023). Anuário da Indústria Automobilística Brasileira. https://anfavea.com.br/site/wp-content/uploads/2023/04/ANUARIO-ANFAVEA-2023.pdf

Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores (ANFAVEA). (2024). Coletiva de Imprensa: Resultados Consolidados 2023. https://anfavea.com.br/site/wp-content/uploads/2024/01/APRESENTACAO-JANEIRO- 2024.pdf

Bornia, A. C., Almeida, D. M., & da Silva, E. F. (2020). Indústrias inovadoras e a utilização dos incentivos fiscais à inovação tecnológica da Lei do Bem. Contabilidad y Negocios: Revista del Departamento Académico de Ciencias Administrativas, 15(29), 107–126. https://doi.org/10.18800/contabilidad.202001.007

Bueno, A., & Torkomian, A. L. V. (2014). Financiamentos à inovação tecnológica: reembolsáveis, não reembolsáveis e incentivos fiscais. RAI Revista de Administração e Inovação, 11(4), 135–158. https://doi.org/10.11606/rai.v11i4.100276

Calderaro, F. R. S. (1973). Incentivos fiscais à exportação. Resenha Tributária.

Catelli, A. (2001). Controladoria: Uma abordagem da gestão econômica Gecon (3a ed.). Atlas.

Comissão de Pronunciamentos Contábeis (CPC). (2010). CPC 07: Subvenção e Assistência Governamentais. https://www.cpc.org.br/CPC/Documentos-Emitidos/Pronunciamentos/Pronunciamento?Id=38

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (2001). [Coleção Saraiva de Legislação]. (21a ed.). São Paulo: Saraiva.

Daudt, G., & Willcox, L. D. (2018). Indústria automotiva. In: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social [BNDS]. Visão 2035: Brasil, país desenvolvido: agendas setoriais para alcance da meta. BNDS.

Decreto nº 9.557, de 8 de novembro de 2018. (2018). Regulamenta a Medida Provisória nº 843, de 5 de julho de 2018, institui o Programa Rota 2030 – Mobilidade e Logística e dispõe sobre o regime tributário de autopeças não produzidas. Diário Oficial da União, Brasília, 8 de novembro de 2018. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/Decreto/D9557.htm

Dias, A. V. C., & Salerno, M. S. (2009). Descentralização das atividades de Pesquisa, Desenvolvimento e Engenharia de empresas transnacionais: uma investigação a partir da perspectiva de subsidiárias automotivas. Gestão & Produção, 16, 187–199. https://doi.org/10.1590/S0104-530X2009000200003

Diniz, J. A., Martins, E., Miranda, G. J. M. (2020). Análise avançada das demonstrações contábeis: Uma abordagem crítica (3a ed.). Atlas.

Dulci, J. A. (2021). Crise, emprego e renda na indústria automotiva: os casos do sul fluminense, Camaçari e grande ABC paulista em perspectiva comparada. Sociologia & Antropologia, 11(1), 219–247. https://doi.org/10.1590/2238-38752021v1119

Fazoli, J. C., Reis, L. S., & Borgert, A. (2018). O comportamento dos custos das indústrias do estado de Santa Catarina com ênfase nos sticky costs. Enfoque: Reflexão Contábil, 37(2), 37–50. https://doi.org/10.4025/enfoque.v37i2.33393

Financiadora de Estudos e Projetos (FINEP). (2020). Regulamento do Programa Finep 2030 Empresarial. https://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/programas-e-linhas/Finep_2030_Empresarial/29_07_2020_Regulamento_Programa_Finep_2030_Empresarial.pdf

Gullo, M. C. R. (2020). A economia na pandemia Covid-19: algumas considerações. Rosa dos Ventos, 12(3), 1–8. https://doi.org/10.18226/21789061.v12i3a05

Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia (INMETRO). (2022). Portaria Inmetro n° 133 de 2022. http://www.inmetro.gov.br/legislacao/detalhe.asp?seq_classe=1&seq_ato=2959

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA) (2006). A inovação faz a diferença - Como o Brasil pode tirar melhor proveito das pesquisas tecnológicas. https://ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=1466:catid=28&Itemid=23#:~:text=%22As%20empresas%20que%20investem%20na,diretor%20do%20Ipea%2C%20M%C3%A1rio%20Salerno

Johann, S. L. (2017). Gestão da cultura corporativa: Como as organizações de alto desempenho gerenciam sua cultura organizacional. Saraiva Uni.

Lei Complementar n.º 214, de 16 de janeiro de 2025. (2025). Institui normas gerais sobre a reforma tributária. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/leicom/2025/leicomplementar-214-16-janeiro-2025-796905-publicacaooriginal-174141-pl.html

Lei n.º 12.715, de 17 de setembro de 2012. (2012). Institui o Programa de Incentivo à Inovação Tecnológica e Adensamento da Cadeia Produtiva de Veículos Automotores e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 17 de setembro de 2012. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12715.htm

Lei n.º 13.755, de 10 de dezembro de 2018. (2018). Estabelece requisitos obrigatórios para a comercialização de veículos no Brasil; institui o Programa Rota 2030 – Mobilidade e Logística; dispõe sobre o regime tributário de autopeças não produzidas; e altera diversas leis. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de dezembro de 2018. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13755.htm

Ministério da Economia. (2019). Relatório anual do Programa Rota 2030. https://www.gov.br/mdic/pt-br/assuntos/competitividade-industrial/setor-automotivo/ documentos-rota-2030/relatorio-anual-programa-rota-2030_2019?utm_source=chatgpt.com

Ministério do Desenvolvimento, Indústria, Comércio e Serviços. (2020). Inovar-Auto. https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/assuntos/competitividade-industrial/setor-automotivo/inovar-auto

Ministério do Desenvolvimento, Indústria, Comércio e Serviços. (2023a). Habilitações Rota 2030. https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/assuntos/noticias/mdic/competitividade-industrial/habilitacoes-rota-2030

Ministério do Desenvolvimento, Indústria, Comércio e Serviços. (2023b). Rota 2030 – Mobilidade e Logística. https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/assuntos/competitividade-industrial/setor-automotivo/rota-2030-mobilidade-e-logistica

Oliveira, M. M. (2007). Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes.

Pelegrina, J., Stoeber, T., & Fouto, N. M. M. D. (2023). Will Rota 2030 deliver sustainable innovation? Comparing the ends and means of Brazilian and German auto industry innovation policies. Innovation & Management Review, 20(3), 227–243. https://doi.org/10.1108/INMR-01-2021-0015

Raupp, F. M., & Beuren, I. M. (2006). Metodologia da pesquisa aplicável às ciências. In Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. Atlas, pp. 76–97.

Rezende, A. J., Dalmácio, F. Z., & Rathke, A. A. T. (2019). Avaliação do impacto dos incentivos fiscais sobre os retornos e as políticas de investimento e financiamento das empresas. Revista Universo Contábil, 14(4), 28–49. https://doi.org/10.4270/ruc.2018426

Saac, D. M. P., & Rezende, A. J. (2019). Análise das características determinantes das empresas que usufruem de subvenções e assistências governamentais. Revista Universo Contábil, 15(2), 116–136. https://doi.org/10.4270/ruc.2019215

Silva, S. E. (2018). O que é inovação tecnológica: seu papel transformador nas empresas e nos mercados. Appris Editora.

Sordi, J. O. (2017). Desenvolvimento de projeto de pesquisa. Saraiva.

Supremo Tribunal Federal. (1969). Súmula 544. https://jurisprudencia.stf.jus.br/pages/search/seq-sumula544/false

Turini, A. M. C., & Raupp, F. M. (2024). Framework de apoio à tomada de decisão na concessão de benefício tributário de Refis pelos municípios brasileiros. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 23, e3452. https://doi.org/10.16930/2237-766220243452

Published

2025-12-10

How to Cite

Pereira, B. da S., & Ramos, N. M. L. (2025). Revolution or tax challenge? The impact of rota 2030 on the tax transformation of auto parts manufacturers. Revista Catarinense Da Ciência Contábil, 24, e3537. https://doi.org/10.16930/2237-766220253537

Issue

Section

Articles